Mijn ervaring is dat de baan van secretaresse voor best een groot deel wordt bepaald door de organisatie waar je werkt. Ik werk momenteel bij een ziekenhuis en hiervoor heb ik bij een commercieel bedrijfje gewerkt. In het ziekenhuis heerst een betere, rustigere sfeer, dat bevalt mij goed. Als secretaresse kun je dus kiezen welke branche bij je past en daar gaan werken. Als secretaresse ben je toch wel een spil in de organisatie, je hoort en ziet veel en er wordt van je verwacht dat je discreet met de informatie omgaat, maar dat je toch ook wel van alles op de hoogte bent. De standaard werkzaamheden zijn: agendabeheer, afspraken plannen, mails lezen en behandelen, vergaderstukken verzamelen en printen, vergaderingen voorbereiden en notuleren, brieven maken, archiveren, stukken controleren en verspreiden, restaurant / hotel boeken, relatiegeschenken bestellen, catering bestellen. Daarnaast kun je taken naar je toehalen die je leuk vindt, bv een feest organiseren of kantoorartikelen bestellen.
Ik vind het leuk werk, maar het is voornamelijk uitvoerend werk, iemand anders verzint wat je moet doen. Maar het is dan wel een uitdaging om het snel en secuur te doen, zodat de organisatie weer goed runt. Je bent tenslotte een spil! |