Als ondersteuner van de clientenraad maak je het zo optimaal mogelijk dat de clientenraad haar werk kan doen. De Wet op de Medezeggenschap Clienten in de Zorginstellingen (WMCZ) staat er borg voor dat in elke instelling, op zo laag mogelijk niveau mogelijkheden geboden wordt aan de eigen clienten om inspraak en medezeggenschap te hebben op alle belangrijke beslissingen die de directie of de lagere leiding nemen, op zodanige wijze dat zij daadwerkelijk invloed daarop kunnen uitoefenen. De ondersteuner stimuleert de maar al te vaak te onmondige clienten om zich op de hoogte te stellen, zich te bezinnen, een mening te vormen, de achterban te raadplegen en vervolgens standpunten te formuleren. Daartoe stimuleert de ondersteuner ook hun eigen ontwikkeling, bijscholing en netwerkuitbreiding. Bij een van de raden die ik ondersteunde was ik tevens vertrouwenspersoon voor de clienten. De ondersteuners wordt weer rugdekking geboden door de LPR (Landelijke patienten- en clienten- raden). Via de website www.lpr.nl is hierover nadere informatie te vinden. Dit werk is zeker niet gemakkelijk omdat vaak krachtige weerstand ervaren kan worden van de gevestigde machten. Maar het draagt enorm bij aan de emancipatie en toename van het gerechtigde gevoel van eigenwaarde van de clienten. Dat geeft veel voldoening. |