Je zorgt ervoor dat een bedrijfsgebouw (bijvoorbeeld een hotel of vergader- of congrescentrum), een afdeling daarvan of een flatgebouw er onberispelijk uitziet. Werk je in een bedrijfsgebouw, dan geef je vaak leiding aan het huishoudelijk personeel. Je zorgt ervoor dat het gebouw of jouw afdeling goed wordt schoongehouden en dat meubels, gordijnen enzovoort er representatief uitzien. Je houdt je daarbij aan de regels die de bedrijfsleiding heeft voorgeschreven. Ben je huismeester in een appartementengebouw, dan ben je in dienst van de eigenaar of beheerder van het gebouw en werk je vrijwel altijd alleen. Je verricht dan schoonmaakwerk en je zorgt ervoor dat de directe omgeving van het gebouw er netjes uitziet.
Voor het werk begint in een bedrijfsgebouw, geef je instructies aan je medewerkers over wat en hoe er precies moet worden schoongemaakt. Je zorgt ervoor dat alles in huis is wat je medewerkers nodig hebben en dat er geen ongelukken kunnen gebeuren met huishoudelijke apparaten. Eventuele klachten van gasten of klanten over bijvoorbeeld hun kamer, het licht, de telefoon, de geluidsinstallatie of het linnengoed handel je snel en correct af. Als het nodig is, geef je die klachten door aan de reparatiedienst en dan houd je in de gaten of de mankementen snel worden hersteld. Werk je als huismeester in een appartementengebouw, dan controleer je de installaties van bijvoorbeeld de lift en de centrale verwarming en voer je kleine reparaties uit. In je kantoortje of werkplaats houd je een administratie bij van je werkzaamheden.
|