Er wordt enorm veel geschreven in Nederland, veel meer dan je je voor kunt stellen. De bladen die je in de schappen ziet liggen bij de boekhandel of het tankstation, vormen slechts het topje van de ijsberg. Bijna iedere branche of beroep heeft wel een eigen vakblad, grote bedrijven geven magazines uit voor de klanten en professionele personeelsbladen voor de eigen medewerkers, honderden goede doelen hebben eigen magazines enzovoort enzovoort. Daarbij is er een onderscheid tussen journalistieke uitgaven (bijv. kranten, autobladen en de Consumentengids) en bladen die een bepaald doel dienen (bijv. magazines van bedrijven en van goede doelen). Soms zijn media van allebei een beetje, bijvoorbeeld het blad De Kampioen van de ANWB en veel vakbladen.
De echte, onafhankelijke journalistiek is natuurlijk het meest aansprekend. Je doet onderzoek naar dingen die nieuws zijn, ook als de betrokkenen dat liever niet hebben (bijvoorbeeld een boekhoudschandaal bij een groot bedrijf). Een redacteur van bijvoorbeeld een bedrijfsmagazine is eveneens bezig met het verzamelen van informatie en het afnemen van interviews, maar dan over onderwerpen die van belang zijn voor de opdrachtgever/uitgever van het blad. Daarvoor ben je veel op pad, soms op onregelmatige tijden. Vervolgens probeer je de belangrijkste informatie duidelijk en op een interessante manier op te schrijven voor je doelgroep. Daarbij moet je wel vaak concessies doen, bijvoorbeeld omdat je maar een bepaalde hoeveelheid ruimte hebt of omdat bepaalde feiten niet van belang zijn voor je doelgroep, ook al vind je ze zelf misschien wel interessant. Maar het geeft altijd weer een kick om jouw naam boven een verhaal gedrukt te zien staan!
|